Kwaliteitsbeleid

Kwaliteitsbeleid – Tevredenheid als prioriteit

Bij U-Clinic werken allemaal professionals, stuk voor stuk keien in hun specialisme. Op medisch, logistiek of administratief gebied. Maar kennis en technische vaardigheid zijn niet de enige ijkpunten voor het bepalen van de kwaliteit in de zorg. De genezing en het welbevinden van patiënten wordt sterk beïnvloed door de kwaliteit van de bejegening. Een patiënt die voldoende aandacht krijgt, zal de kwaliteit van de zorg hoger inschatten. Sterker, een patiënt die zich gehoord en begrepen voelt, zal minder pijn en ongemak voelen en zelfs sneller genezen! Dit is waar U-Clinic zich op wil onderscheiden.

Samen het proces vorm geven

Ons zorgproces verloopt in co-creatie met de patiënt. Wij gedragen ons zo min mogelijk directief, schetsen meer de mogelijkheden dan dat wij een behandeling voorschrijven, en geven zo de patiënt de regie in handen. Bovendien nemen we uitzonderlijk veel tijd voor elke patiënt. Het eerste gesprek met de specialist kan wel een vol uur duren (in veel reguliere ziekenhuizen gaan de protocollen uit van 10 minuten) en als de behandeling niet meteen ter plekke plaats kan vinden, stellen specialist en patiënt samen een behandelplan op.

Specialisten die kiezen voor patiënten

Een van de redenen voor een specialist om zich aan te sluiten bij ons team is juist de mogelijkheid om de patiënt echt te zien. Als mens, niet als de zoveelste kwaal die langs de behandeltafel geschoven wordt. Omgekeerd selecteren wij ook nieuwe collega’s – en niet alleen in de medische specialismen – op hun sociale en communicatieve eigenschappen. Van de receptioniste tot de boekhouding, iedereen is zich continu bewust van de U-Clinic-aanpak, die service op een menselijk niveau centraal stelt. Dat betekent bijvoorbeeld óók helderheid over vergoedingen en kosten. Goede bereikbaarheid. Flexibiliteit in openingstijden (denk aan een avondpoli). En vooral: aandacht voor de behoeften van de patiënt.

Specialisten die kiezen voor een specialisme

De chirurg in een ziekenhuis opereert een blindedarm, trekt een verzakte blaas op en verwijdert spataderen of aambeien. En is dus eigenlijk een chirurgisch generalist. De artsen van U-Clinic beperken zich tot één aandoening. Hierdoor worden zij zeer bedreven in de behandeling ervan. Bijkomend voordeel van U-Clinic is dat de specialist van intake tot nazorg betrokken blijft. Hij of zij voert geen supervisie over een team behandelaars en verpleegkundigen, die naar elkaar kunnen wijzen als er iets mis gaat. De specialist doet alles zelf, zodat altijd volledig duidelijk is waar de verantwoordelijkheid ligt. Voor de specialist zelf. En voor de cliënt.

De patiënt bepaalt hoe wij het doen

Bovenstaande stelling heeft een dubbele betekenis. De patiënt heeft een belangrijke stem in hoe wij de behandeling plannen en uitvoeren. En de patiënt bepaalt ook hoe wij ‘t doen op het gebied van kwaliteit. U-Clinic werkt met patient related outcome measurement: continu onderzoek naar de klanttevredenheid. We houden bij wat er goed gaat, wat er mis ging, wat beter kan, welke complicaties optraden en welke eventuele klachten er waren. Bovendien – en dit is uitzonderlijk – zijn we heel open over de resultaten van dit onderzoek. Wij maken 100% transparant hoe wij scoren op het gebied van kwaliteit, zowel tegenover de verzekeraars als de patiënten. Óók als de resultaten tegen vallen, overigens. Dan gaat de dokter dus zelf met de billen bloot.

Meer weten over ons kwaliteitsbeleid?

Of u nu patiënt bent, verzekeraar of verwijzer, wij leggen u graag nader uit hoe wij de kwaliteit van onze behandelingen én het proces daarom heen garanderen. Neem dus gerust contact met ons op. U-Clinic is er voor ú!