Anale jeuk

Hardnekkige jeuk aan de anus – zonder bloedverlies en zonder pijn – kan behoorlijk irritant zijn. Al was het maar omdat krabben op die plek onbehoorlijk is. Overigens helpt krabben helemaal niet bij de meeste aandoeningen die jeuk aan de anus veroorzaken. U hebt mogelijk last van parasieten (wormpjes die met medicijnen zó weg zijn), een huidaandoening (eczeem of schimmel) of een meer structureel probleem zoals aambeien, incontinentie of een mariske. Maak een afspraak bij uw proctoloog van U-Clinic, die snel een diagnose kan stellen.

Diagnose anale jeuk

Bij U-Clinic doet de proctoloog persoonlijk de intake. Hij begint met een aantal vragen om precies vast te stellen wat u voelt en wanneer. Ook vraagt hij naar uw leef- en eetgewoonten. Hoe vaak u naar het toilet gaat, en hoe dat dan lukt. Heel gewone vragen. Tenminste, voor een proctoloog. Vervolgens laat hij u plaats nemen in de speciale, comfortabele onderzoekstoel zodat hij uw anus en endeldarm goed kan onderzoeken en de diagnose stellen.

Huidaandoening? De dermatoloog weet raad

Als het gaat om een huidaandoening als een schimmel of eczeem verwijst de proctoloog u naar de huidartsen van U-Clinic, die een eigen kliniek hebben in Amsterdam. Dit zijn naaste collega’s met wie we nauw samenwerken. Maar als u zelf een dermatoloog in de buurt hebt, is dat natuurlijk geen enkel probleem.

Mariske

Een mogelijke oorzaak van anale jeuk is ook de mariske. Dat is een huidflapje – soms in de vorm van een zakje of een capuchonnetje – waar ontlasting in kan blijven zitten. U kunt dan vegen tot u een ons weegt, het wordt nooit helemaal schoon. Dit kan gaan broeien en zo jeuk veroorzaken. De behandeling van marisken is een specialiteit van onze proctologen, die dan ook zelf de ingreep kunnen doen.

Anale incontinentie

Het kan zijn dat uw jeuk ontstaat doordat u – misschien zelfs ongemerkt – telkens een heel klein beetje slijmvocht of ontlasting verliest. Zelfs een minimale hoeveelheid kan de huid rond uw anus schraal en geïrriteerd maken. Met jeuk tot gevolg. Bij anale incontinentie is snel handelen geboden, omdat we u dan wellicht nog met spieroefeningen en zonder operatie kunnen helpen.

Anale jeuk? Blijf er niet mee lopen.

Bij anale jeuk is al snel niet alleen uw anus geïrriteerd. Laat u niet van de wijs brengen, maar kom gewoon naar U-Clinic voor een onderzoek door een ervaren proctoloog. U zult zien, als u die eerste drempel eenmaal genomen hebt, is de rest vaak verrassend gemakkelijk. Maak een afspraak via onze contactpagina of bel nu meteen met (035) 691 72 08.