Eczeem

Iedereen heeft wel eens last van eczeem: een ontstekingsreactie die leidt tot jeukende huiduitslag met rode, schilferige plekken en soms ook blaasjes. Er zijn veel verschillende vormen. Eczeem is niet besmettelijk, maar het kan erg lastig te behandelen zijn en steeds terugkomen. De dermatoloog van U-Clinic kan u helpen de overlast zo veel mogelijk te bestrijden.

De verschillende soorten eczeem

We kunnen eczeem onderscheiden door de vorm, door de plek waar het optreedt en door de mogelijke oorzaak. Zo is er nummulair eczeem dat zijn naam ontleent aan de ronde ‘muntachtige’ vorm. Handeczeem komt voor op de handen. Constitutioneel of atopisch eczeem is een aangeboren aandoening die we vooral bij jonge kinderen zien. Hierbij is er een relatie met astma en hooikoorts. Contacteczeem ontstaat door herhaald contact met bepaalde stoffen en is soms beroepsgerelateerd. Tot slot is er ‘seborrhoïsch eczeem’, dat eigenlijk een gistinfectie is, die vooral op de behaarde hoofdhuid voorkomt.

Meer weten over de verschillende soorten? Nederlandse Vereniging voor Dermatologie en Venereologie heeft uitgebreide informatie beschikbaar.

Diagnose van eczeem

Ervaren dermatologen zoals die van U-Clinic herkennen een eczeem meestal wel op het eerste gezicht. Sommige eczemen kunnen sterk lijken op andere aandoeningen. Bij twijfel neemt de dermatoloog een biopt (een huidmonster afgenomen onder plaatselijke verdoving) voor nader onderzoek.

Behandeling van eczeem

De behandeling is afhankelijk van het soort uitslag. Meestal zijn eczeemzalven voldoende. Soms zijn daarnaast ook tabletten nodig. Hoe dan ook vergt een behandeling altijd veel overleg en intensieve samenwerking tussen u en uw dermatoloog. Bij U-Clinic krijgt u de serieuze en persoonlijke aandacht die u verdient.

Last van eczeem? Wij kunnen u helpen

Eczeem is niet gevaarlijk, maar kan u toch behoorlijk dwars zitten. Door de jeuk of gewoon omdat het er onplezierig uit ziet. Al kunnen we het niet altijd 100% genezen, we kunnen zeker wél de ergste symptomen verlichten of verhelpen. Plan een afspraak via uw huisarts of neem rechtstreeks contact op. Bel (020) 688 58 88 of gebruik onze speciale contactpagina.