Psoriasis

Psoriasis is een niet besmettelijke maar wel vervelende huidziekte. Deze aandoening veroorzaakt rode plekken met schilfers die er onplezierig uit zien en die bovendien soms jeuken of pijn doen. U kunt er ook lelijke nagels van krijgen en zelfs gewrichtspijn in handen en voeten. Gelukkig kunnen we psoriasis – of in ieder geval de symptomen ervan – in de meeste gevallen goed behandelen.

Hoe krijgt u psoriasis?

Psoriasis komt heel veel voor, zowel bij mannen als bij vrouwen. Het is niet besmettelijk maar heeft te maken met erfelijke aanleg. Veel mensen met psoriasis kennen het al uit hun familiekring. Als de aanleg aanwezig is, kan psoriasis spontaan opkomen, of naar aanleiding van een wondje of infectie, door geneesmiddelen of stress.

Diagnose

De dermatoloog ziet in zijn praktijk vele gevallen van psoriasis en zal het dus meestal direct herkennen. Bij twijfel kan de arts eventueel een klein huidmonster nemen om dit nader te onderzoeken.

Behandeling

We kunnen psoriasis op uiteenlopende manieren behandelen. Afhankelijk van hoeveel last u er van hebt, kan dat onder meer met medicinale crème, zalf of vloeistof. Daarnaast is er de mogelijkheid van UVB lichttherapie. En ten slotte zijn er medicijnen in tabletvorm. Bij U-Clinic hebben wij de goede gewoonte om de behandeling eerst uitgebreid met u te bespreken, zodat we samen kunnen beslissen welke therapievorm het beste past bij uw aandoening en uw levensstijl. Door u goed voor te lichten geven we u zelf de touwtjes van uw behandeling in handen.

Last van psoriasis? Wij kunnen u helpen.

Of u nu last hebt van psoriasis of een vergelijkbare huidziekte als eczeem, een eerste consult bij de dermatoloog wordt altijd vergoed (neemt u wel een verwijsbrief mee?). Plan een afspraak via uw huisarts, of neem rechtstreeks contact met ons op. De dermatoloog neemt graag de tijd voor een verhelderend gesprek en een diagnose.  Bel direct (020) 686 86 55 of ga naar onze speciale contactpagina.