Home > Spataderen > Foam sclerotherapie spataderen

Foam sclerotherapie spataderen

Bij een foam sclerotherapie, laten we de spatader verschrompelen (scleroseren) door er een speciale foam in te spuiten. De behandeling is poliklinisch en minimaal belastend omdat er geen incisies gemaakt worden. Foam sclerotherapie zelf is zo pijnloos dat veel mensen de steunkousen vervelender vinden dan de behandeling zelf.

Belangrijk: Deze behandeling wordt niet vergoed.

Hoe pakken wij het aan

Bij foam sclerotherapie wordt de te behandelen ader ingespoten met ‘foam’. Het schuim hecht zich dan aan de vaatwanden. Hierdoor worden de vaatwanden beschadigd. Er hoeven geen incisies of verdovingsprik gegeven te worden. De gehele behandeling duurt ongeveer 20 minuten.

De behandeling

Eerst sta je rechtop zodat de arts met de Duplex de te behandelen ader in beeld kan brengen. Met een stift wordt de aanprikplaats op jouw been afgetekend. Vervolgens ga je op de behandeltafel liggen.

De verspreiding van het schuim wordt met de Duplex gecontroleerd. Als er meerdere spataderen worden behandeld, wordt de bovenstaande procedure een aantal keer herhaald.

Na de behandeling

Na de behandeling volgt de compressie. Je zal een vrij strakke steunkous dragen. Dit is om de aders dicht te drukken en hun wanden te verkleven. Deze kousen mogen niet uit en absoluut niet nat worden.

Belangrijk om te weten:

• De eerste 48 uur dien je de kous dag en nacht te dragen.
  • Gedurende 2 weken na de behandeling draag je de compressie kous alleen nog overdag.
  • Trek de kous aan bij het opstaan en hou het aan totdat je naar bed gaat.
  • Vermijd zonlicht en ga niet onder de zonnebank

Bewegen is goed, maar ‘alles met mate’. Vermijd de eerste week na de ingreep intensieve sporten zoals wielrennen of hardlopen. Hierna mag je natuurlijk weer jouw normale activiteiten hervatten. De dag na de behandeling kun je ook gewoon weer na het werk.

Acht weken na de behandeling komt je weer langs voor controle. Tijdens deze controle beoordeelt de arts of de behandeling geslaagd is of herhaald moet worden.

Mogelijke bijwerkingen

Het is mogelijk dat de huid boven de behandelde spatader een beetje verkleurt. Dit verdwijnt vanzelf. Mensen met een donkerder huidtype hebben een grotere kans op blijvende pigmentatie.

Verdere bijwerkingen kunnen zijn:

• Oppervlakkige veneuze trombose (pijnlijke streng in behandeld gebied)
  • Een allergische reactie op de ‘foam’ (zeer zelden)
  • Diepe veneuze trombose (zeer zelden)
  • Pijn (zelden)

In geval van (aanhoudende) pijn in het been, of bij roodheid en/of zwelling van het behandelde been, raden we het aan om contact op te nemen.

Wat kost deze behandeling?

Echogeleide foam-sclerocompressietherapie€ 318,00
Kous€ 25,00

Indien u al over een compressiekous beschikt kunt u deze ook zelf meenemen.