Acne

Acne vulgaris of acne is een medische term voor ‘jeugdpuistjes’. Vrijwel iedereen krijgt in de puberteit acne. Maar ook op latere leeftijd kunt u er last van houden (of krijgen). Acne wordt vaak als ontsierend ervaren.  Bij vele pubers en (jong) volwassenen kan dit emotionele en psychosociale problemen geven. Bovendien kunnen bij niet of slecht behandelde acne blijvende littekens ontstaan. De behandeling is een team-inspanning met in de hoofdrollen: de dermatoloog, de huidtherapeut én u zelf!

Wat is acne?

Acne ontstaat door een ontsteking van de talgklier als gevolg van verhoogde talgproductie en afsluiting van de talgklier. Het talg (huidvet) kan niet weg en gaat ontsteken. Acne komt het meest voor op plekken waar veel talgklieren zijn: in het gezicht, op de rug en op de borst. Bij acne zien we comedonen, rode pukkels (papels) en puistjes (pustels). Hevige onderhuidse ontstekingen kunnen na genezing littekens en donkere vlekjes (hyperpigmentatie) achterlaten.

Samenwerking tussen de dermatoloog en huidtherapeut

Een goede behandeling gaat verder dan symptoombestrijding. Bij U-Clinic Westerpark maakt u eerst een afspraak met de dermatoloog. Die bekijkt hoe ernstig het is en maakt samen met u (of uw zoon of dochter) een passend behandelplan. Vervolgens zal hij eventueel medicatie voorschrijven en u doorverwijzen naar de huidtherapeut. Deze zorgt dan voor een professionele acne-behandeling. Indien u al medicatie gebruikt via de huisarts of een andere dermatoloog, kunt u direct een afspraak maken bij een van onze huidtherapeuten.

Behandeling door een huidtherapeut

De behandeling van de huidtherapeut bestaat uit het aanprikken en ledigen van comedonen, pustels en ontstekingen. Op een goede manier zonder extra kans op schade aan de huid. Naast de dieptereiniging kan de huidtherapeut ook een peeling adviseren. Dit zorgt er voor dat het afschilferingsproces van de huid gestimuleerd wordt, waardoor de kans op nieuwe comedonen, pustels en ontstekingen afneemt. Ook geeft de therapeut advies over wat u zelf kunt doen om uw huid op de juiste manier te verzorgen.

Behandelduur en vergoeding

De duur van de behandeling hangt af van de ernst van het probleem. Maar na het bezoek aan de dermatoloog kunnen we met een aantal acnebehandelingen al veel vooruitgang boeken. Het doel van de acnebehandeling is om de acne “rustig” en stabiel te krijgen, zodat de kans op nieuwe littekens en hyperpigmentatie afneemt. De vergoeding van deze behandeling hangt af van uw polisvoorwaarden. De meeste zorgverzekeraars vergoeden wel (een deel van) de behandeling van acne uit een aanvullend pakket.

Een eerste afspraak

Heeft u last van acne of heeft u een zoon of dochter met dit probleem? Vraag uw huisarts naar een verwijzing naar de dermatoloog, en neem dan direct contact met ons op.