Acne

Acne krijg je niet alleen tijdens de puberteit, maar kan ook op volwassen leeftijd beginnen. Mensen zien de aandoening vaak als niet mooi en het werkt daarom ook bij velen gevoelens van onzekerheid op. Bovendien kunnen bij niet of slecht behandelde acne blijvende huidoneffenheden ontstaan in de vorm van bruine of rode vlekjes (hyperpigmentatie) en littekens. Acne komt in vele vormen voor zoals mee-eters (comedonen), rode pukkels (papels) en puistjes (pustels).

Wat is Acne?

Wanneer de talgklier ontstoken raakt door bacteriën kan acne ontstaan. Bij de één zijn het een paar puistjes, bij de ander is het een uitgebreide, zichtbare huidaandoening die zelfs psychische problemen kan geven en het plezier in het dagelijks leven kan bepalen. Meestal verdwijnt acne vanzelf na de puberteit.

Acne ontstaat wanneer dode huidcellen en talg, of huidvet, van een persoon door een afgesloten talgklier niet kunnen afvloeien van de huid. Wanneer je talgklier ontstoken raakt zijn je poriën in feite verstopt door overmatige talgproductie en zijn daardoor gaan ontsteken. Je gezicht is in feite meer talg gaan aanmaken. Dit gebeurt vaak op plekken zoals de borst, het gezicht en op de rug. Meestal beginnen in de puberteit de mee-eters, pukkels en puistjes te vormen, tussen 15 en 25 jaar, wanneer de huid door hormonen allerlei veranderingen ondergaat. De medische naam hiervoor is ook wel acne vulgaris.

Acne kan variëren van een paar pukkeltjes tot matig ernstige acne en ernstige acne. Vaak ziet acne eruit als mee-eters (comedonen), rode pukkels (papels), en puistjes (pustels). Wanneer de huid dikker is de kans groter dat kliertjes verstopt raken en er puistjes ontstaan. Meestal zit acne een paar dagen op het gezicht zonder manipulatie. Een ernstige vorm van acne wordt ook wel acne conglobata genoemd. Dit begint vaak in de pubertijd en blijft vaak aanhouden tot je 40ste. Deze aandoening komt het vaakst voor bij jonge mannen. Deze acne bestaat vaak uit ernstig ontstoken puskoppen en de meeste taglieren zitten ook vol met bacteriën. Bij mensen met acne conglobata zit de acne wat dieper in de huid en ontstaat acne ook op plekken zoals de borst, schouders en rug. Als de activiteiten die ontstekingen veroorzaken niet worden aangepakt en de bestaande acne niet goed wordt verzorgd kunnen er littekentjes ontstaan. Deze acne littekens kunnen oppervlakkig zijn, maar hebben vaak wat extra huidverzorging nodig om te helpen wegzakken.

Acne kan vele oorzaken hebben buiten pubertijd. Bij sommigen ontstaat het door druk en wrijving van kledingstukken of helmen. Bij anderen kunnen het haarproducten of make-up zijn die de poriën opvullen. Bij veel mensen ligt het aan genetische factoren. Verder zijn er ook geneesmiddelen die acne kunnen veroorzaken of verergeren. Er is simpelweg niet een enkele oorzaak voor acne.

Acne behandelen

Acne kan gemakkelijk behandeld worden. Meestal verdwijnt acne ook vanzelf. Het belangrijkste is dat een behandeling goed wordt gedaan, zodat je weer met een gave huid over straat kunt lopen en niet met slecht genezen hyperpigmentatievlekjes of kuiltjes. Bij het behandelen van acne spelen verschillende factoren een rol, zoals het remmen van de ontsteking en achterhalen wat de ontstekingen veroorzaakt. Normaal ontstaat acne omdat het lichaam door hormonen allerlei veranderingen ondergaat. U-Clinic helpt jou om de acne zo effectief mogelijk te behandelen. Wij behandelen namelijk de oorzaak van de acne, en niet alleen de symptomen.

Als je niet meteen naar ons toe wilt komen, zijn er ook andere methoden om van jouw acne af te komen. Vaak gebruiken mensen bijvoorbeeld anti epileptica, een medicatie die acne verergert. In zulke gevallen raden wij het aan om een gesprek met jouw huisarts aan te gaan.

Vaak denken mensen dat zonlicht helpt tegen hun acne en dat de UV stralen goed zijn voor hun huid. Alhoewel acne eventjes kan opklaren droogt de uv-straling je huid uit. Hierdoor worden de tagklieren actiever en gaan ze meer talg aanmaken dan voorheen. Acne ontstaat dan weer helemaal opnieuw. Een ander gevolg is keritanisatie. Hierbij gaan de oppervlakkige huidcellen verharden en word het natuurlijk afvoerproces van dode huidcellen verstoord. De opgehoopte talg wordt hierdoor vastgehouden en krijgt de persoon meer last van mee-eters. Het is aan te raden samen met een dermatoloog naar huidproducten te kijken die voor jou het effectiefst zijn. Deze regel geld wel altijd: Maak je gezicht na het wassen voorzichtig droog om verdere irritatie en littekens te voorkomen.

Een kuur met isotretinoïde geeft bij de meeste talgklieren remming in hun talgproductie. Er zijn natuurlijk ook bijwerkingen die kunnen variëren van mild tot zeer ernstig. De arts zal daarom regelmatig je bloed met onderzoek willen controleren. Probeer na zo’n behandeling ook niet vetrijk te eten.

Bij U-Clinic hebben wij een zeer persoonlijk en flexibel proces om acne aan te pakken. Lees hieronder wat je kan verwachten.

Eerst maak je een afspraak met een van onze dermatologen. Zij kijken naar het stadium waar de acne in zit en maakt samen met jou een passend behandelplan. Vervolgens kunnen zij eventueel medicatie voorschrijven en je doorverwijzen naar de huidtherapeut.

De huidtherapeut zorgt voor een professionele acne-behandeling.

Als je al eerdere middelen of medicatie gebruikt via de huisarts of een andere dermatoloog, Kan je al meteen een afspraak maken bij een van onze huidtherapeuten. De behandeling van de huidtherapeut bestaat uit een dieptereiniging. Tijdens deze reiniging werkt de huidtherapeut aan het aanprikken en leegmaken van mee-eters, pustels en ontstekingen. Dit doen zij op de juiste manier, zodat er geen extra kans op schade aan de huid ontstaat. Naast de dieptereiniging kan de huidtherapeut ook een peeling adviseren.

De beste leefstijl tegen acne

Het begin van een gave huid is natuurlijk goede huidverzorging. Er zijn verschillende huidtypes die variëren van droge huid tot vettige huid. Een vettige huid betekent niet dat je slechte hygiëne uitoefent, maar heeft simpelweg te maken met het feit hoe actief jouw huid talg aanmaakt. Kijk eventueel samen met jouw dermatoloog welke producten goed bij jouw huidtype passen. Maak je gezicht na het wassen voorzichtig droog en geef je huid de tijd om de producten een voor een te absorberen. Overmatig wassen kan voor een droge huid en zelfs schilfers zorgen, dus plan een routine die het beste bij jouw levensstijl past.

Over het algemeen is het aan te raden om vette voeding te vermijden wanneer je last hebt van acne. Een gezond dieet helpt over het algemeen met het verminderen van acne. Veel mensen volgen een speciaal dieet waarbij de gerechten of elementen niet op hun bord zetten, omdat hun lichaam daar niet positief op reageert. Bepaalde voeding haalt een reactie uit de huid, soms in de vorm van meer talgaanmaak. Je hebt zelf waarschijnlijk wel gemerkt dat je huid wat vetter voelt na sommige gerechten. Over het algemeen raden we een een gebalanceerd dieet aan met veel omega-3. Wees ook iets voorzichtiger met zuivel, dat kan acne namelijk ook aanwakkeren.

Hoe je jouw make-up draagt heeft ook invloed op de huid. Maak je sponsjes en borstels regelmatig schoon om nieuwe puistjes te voorkomen. Geef je huid ook de tijd om te ademen. Vaak wanneer je een rood puistje hebt krijg je de neiging om er wat concealer op te smeren, maar probeer dit zo min mogelijk te doen om de huid kans te geven om te genezen. Als je aan je gezicht wilt peuteren knijp dan niet de puist stuk, daardoor kunnen namelijk littekentjes ontstaan.

Veel mensen hebben het gevoel dat de zonnebank helpt tegen puistjes of dat zonlicht helpt bij het verbergen van de oneffenheden van hun huid. Deze UV stralen hebben juist geen gunstig effect en kunnen hyperpigmentatie in littekens donkerder maken. Verder gaat je huid ook meer talg aanmaken, wat leidt tot meer verstoppingen en dus meer mee-eters.

Is acne gevaarlijk?

Acne is een vervelende aandoening en kan in ernstige vormen voorkomen, maar is niet gevaarlijk. Het ergste dat kan gebeuren is dat je poriën gaan ontsteken en de mee-eters, pukkels en puistjes erger worden. Waar je wel extra op moet letten is je T-Zone. Dit is het driehoekje van je neus tot lippen. Als in dat gebied een puistje uitknijpt is er een kleine mogelijkheid dat de infectie in je bloedstroom terecht kan komen en kan reizen naar de hersenen. Eraan zitten kan acne verergeren. Als je er toch aan moet zitten, kun je de pus voorzichtig uitdrukken met een watje. Zorg daarna goed voor eventuele open mee-eters. Er zijn veel methoden om acne te behandelen en van acne af te komen. Bekijk samen met een van onze huidtherapeuten of dermatologen naar wat de beste methode is om van jouw acne af te komen. U-Clinic is gespecialiseerd in milde, maar ook ernstige acne.