Home > blog > Hoe gevaarlijk zijn spataderen?

Hoe gevaarlijk zijn spataderen?

Laten we je eerst geruststellen, spataderen zijn helemaal niet zo gevaarlijk als de titel je misschien laat denken. Máár ze zijn ook niet óngevaarlijk. We hebben het hier nog steeds over slecht functionerende bloedvaten en dat kan leiden tot serieuze klachten. Spataderen hebben dus zeker wel invloed op jouw gezondheid. Gelukkig zijn ze goed te behandelen.

Als je nu zit met de vraag ‘Wat zijn spataderen nou eigenlijk?’ zullen wij het even uitleggen. Spataderen zijn gezwollen aderen in de benen en knieholten die aan de oppervlakte of dieper kunnen liggen. Oppervlakkige spataderen zien er een beetje uit als een kronkelende rivier onder de huid. Dit klinkt misschien als een mooi kunstwerk, maar de meeste mensen vinden het zelf niet heel fraai. Onderliggende spataderen zijn onzichtbaar, maar kunnen nog steeds een last zijn in de vorm van opgezette benen, pijn bij het lopen, en zelfs een doffe pijn wanneer je aan het rusten bent.

Hoe ontstaan Spataderen?

Spataderen zijn een gevolg van slecht werkende kleppen in de aderen. Hierdoor gaat bloed zich ophopen en gaan de aderen zich uitzetten en opzwellen door de druk. Bloed dat bijvoorbeeld in de benen op weg is naar de longen voor een tweede laag zuurstof moet door het hart omhoog worden gepompt. Om te voorkomen dat het bloed tussen twee hartslagen door weer naar beneden zakt, zitten er klepjes in de ader die vanzelf sluiten als het bloed de verkeerde kant op wil. Deze klepjes kunnen na verloop van tijd slapper worden waardoor bloed ‘blijft hangen’ en de druk op de aderwand toeneemt. Het gevolg: spataderen.

Wat is mijn risico op spataderen?

Het risico op spataderen neemt toe met de leeftijd, maar is ook deels genetisch. Er zijn ook externe oorzaken die de kans op spataderen verhoogt. Sommige mensen staan of zitten bijvoorbeeld de hele dag voor hun werk. Rokers hebben ook een verhoogde kans omdat hun hart en bloedvaten een slechtere conditie hebben. Zelfs overgewicht of (te) strakke kleding kunnen de kans op spataderen verhogen.

Maar hoe gevaarlijk zijn spataderen nou?

Spataderen zijn heel goed te behandelen, maar kunnen behandeling op lange termijn wel degelijk gevaar opleveren. In 2021 heeft het European Heart Journal aangetoond dat spataderen niet allen een cosmetisch probleem is, maar dat de ernst van je spataders een voorspeller is van je kans op overlijden. Dus: hoe erger de spataders, hoe groter de kans op vroegtijdig overlijden (Prochaska, et al., 2021). Bloed dat in de benen blijft hangen kan infecties veroorzaken, oppervlakkige spataderenkunnen gaan bloeden en bij sommige spataderen kunnen in plaats van genezen zelfs groter worden (het zogenaamde ‘open been’). Verder kunnen diepere spataderen pijn veroorzaken, waardoor je juist minder gaat bewegen en in een vicieuze spiraal beland.

Spataderen behandelen voorkomt erger

Zodra jouw spataderen zichtbaar worden of pijnklachten beginnen op te leveren, is het een goed idee om je benen te laten onderzoeken om de aard en omvang van jouw spataderprobleem te verduidelijken. Dat kan bij U-Clinic met een heel eenvoudig en volledig pijnloos ‘duplexonderzoek’. Als er inderdaad een behandeling nodig is, dan staan er verschillende wegen open. Je kunt er alles over lezen op onze pagina over spataderbehandelingen.